2School of Foreign Languages, İstanbul University-Cerrahpaşa, İstanbul, Türkiye
3Department of Educational Sciences, Yıldız Technical University, İstanbul, Türkiye
Abstract
The hybrid learning model, which is a learning model that combines different educational environments simultaneously, is applied widely in many countries including Türkiye in the post-COVID era. This study aims to reveal the effectiveness of the hybrid learning model used in the EFL context in higher education in terms of the students’ scores gathered from the scales and the instructors’ perspectives explored through interviews. The study group consisted of 120 students who studied in the English preparatory program at a private university in the 2021-2022 academic year and 11 instructors who taught at the same program. The study was conducted with the convergent parallel mixed design that allows collecting both qualitative and quantitative data (Sardana, Shekoohi, Cornett & Kaye, 2023). The Effectiveness of Blended Learning Environments Scale developed by Cabı and Gülbahar (2013) was used to gather quantitative data from the students while semi-structured interviews were conducted to obtain the qualitative data from the instructors. The findings showed that both parties were positive towards the model despite some points to be considered for a more effective program.
2Yabancı Diller Yüksekokulu, İstanbul Üniversitesi- Cerrahpaşa, İstanbul, Türkiye
3Eğitim Bilimleri Bölümü, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye
Farklı eğitim ortamlarını eş zamanlı olarak birleştiren bir öğrenme modeli olan hibrit öğrenme modeli, COVID sonrası dönemde Türkiye de dahil olmak üzere birçok ülkede yaygın olarak uygulanmaktadır. Bu çalışma, yükseköğretimde İngilizce hazırlık bağlamında kullanılan hibrit öğrenme modelinin etkililiğini öğrenci ve öğretim elemanı bakış açılarıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 akademik yılında özel bir üniversitede İngilizce hazırlık programında öğrenim gören 120 öğrenci ve aynı programda ders veren 11 öğretim elemanından oluşturmaktadır. Çalışma, hem nitel hem de nicel verilerin toplanmasına olanak tanıyan eş zamanlı karma yöntemler araştırması deseni ile yürütülmüştür (Sardana, Shekoohi, Cornett & Kaye, 2023). Öğrencilerden nicel veri toplamak için Cabı ve Gülbahar (2013) tarafından geliştirilen Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Etkililiği Ölçeği kullanılırken, öğretim elemanlarından nitel veri elde etmek için yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bulgular, daha etkili bir program için dikkat edilmesi gereken bazı noktaları da ortaya koymasına rağmen temelde her iki tarafın da modele olumlu yaklaştığını göstermiştir.