2English Language Fellow, U.S. Department of State English Language Programs, Ankara, Türkiye
Abstract
Global Citizenship (GC) has become a vital focus in teaching English to foster globally minded language learners to build a more inclusive and sustainable world. For this reason, the present study aims to explore GC dispositions of English as a Foreign Language (EFL) preparatory school students at a Turkish higher education institution (HEI). The study adopted a quantitative research design. Data was collected from 181 preparatory school students (129 female and 52 male) enrolled. The Turkish version of the Global Citizenship Scale (Erbaş et al., 2023), adapted from Reysen and Katzarska-Miller (2013), was used as the data collection tool. Statistical analysis, including descriptive statistics, Pearson product-moment correlation analysis, independent samples t-test, and one-way ANOVA, were conducted using SPSS version 29. Findings showed that students scored highest in global awareness, normative environment, and environmental sustainability; though, they scored lowest in global citizenship identification. Furthermore, the strongest correlations were identified for responsibility to act, intergroup helping, and intergroup empathy. The findings revealed no statistically significant difference in terms of gender, though females had higher levels of mean GC score. Likewise, though there were also no statistically significant differences across their academic majors and language proficiency levels, vocational school students and lower proficiency level students showed higher levels of GC scores. These findings suggest that while students show awareness of key global issues such as environment, justice, and understanding among groups, they show a relatively low level of identity and, in turn, global citizenship. Therefore, practitioners and curriculum designers might integrate identity and engagement-related components into the English language teaching curricula rather than solely awareness-related components to foster more globally competent and engaged learners.
2İngilizce Dil Bursiyeri, ABD Dışişleri Bakanlığı İngilizce Dil Programları, Ankara, Türkiye
Küresel Vatandaşlık (KV), daha kapsayıcı ve sürdürülebilir bir dünya inşa etmek için küresel düşünen dil öğrenenleri teşvik etmek amacıyla İngilizce öğretiminde hayati bir odak noktası haline gelmiştir. Bu nedenle, bu çalışma, bir Türk yükseköğretim kurumundaki (HEI) Yabancı Dil Olarak İngilizce (EFL) hazırlık okulu öğrencilerinin Küresel Vatandaşlık eğilimlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada nicel bir araştırma tasarımı benimsenmiştir. Veriler, kayıtlı 181 hazırlık okulu öğrencisinden (129 kız ve 52 erkek) toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Reysen ve Katzarska-Miller’dan (2013) uyarlanan Küresel Vatandaşlık Ölçeği’nin (Erbaş vd., 2023) Türkçe versiyonu kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler, Pearson korelasyon analizi, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA dahil olmak üzere istatistiksel analizler SPSS sürüm 29 kullanılarak yapılmıştır. Bulgular, öğrencilerin küresel farkındalık, normatif çevre ve çevresel sürdürülebilirlik alanlarında en yüksek puanları aldıklarını; ancak küresel vatandaşlık kimliğinde en düşük puanları aldıklarını göstermiştir. Ayrıca, en güçlü korelasyonlar eylem sorumluluğu, gruplar arası yardımlaşma ve gruplar arası empati için tespit edilmiştir. Bulgular kadınların ortalama küresel vatandaşlık puanlarının daha yüksek olmasına rağmen, cinsiyet açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Benzer şekilde, öğrencilerin akademik bölümleri ve dil yeterlilik düzeyleri arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamasına rağmen meslek yüksekokulu öğrencileri ve düşük yeterlik düzeyindeki öğrenciler daha yüksek küresel vatandaşlık puanları göstermiştir. Bu bulgular, öğrencilerin çevre, adalet ve gruplar arası anlayış gibi temel küresel konular hakkında farkındalık gösterirken, küresel vatandaşlık konusunda nispeten düşük düzeyde kimlik ve buna bağlı olarak katılım gösterdiklerini ortaya koymaktadır. Bu nedenle, uygulayıcılar ve müfredat tasarımcıları, küresel anlamda daha yetkin ve ilgili öğrenciler yetiştirmek için İngilizce öğretim müfredatına yalnızca farkındalıkla ilgili bileşenler yerine kimlik ve katılımla ilgili bileşenleri entegre etmek isteyebilir.
