2
Abstract
Academic quality rankings of higher education systems have been launched by certain institutions. It is observed that certain countries which are placed higher in these rankings also accomodate higher education institutions which are placed higher in the rankings of higher education institutions. This shows that a good system of higher education fosters the development of successful higher education institutions. Thus, it is imperative to explore the countries which have stronger education systems and take lessons for the future. The higher education systems of the US, England, Canada and the Netherlands are placed in the top 10 in the rankings of higher education systems.
The purpose of this study is to explore the exemplary aspects of the higher education systems of the aforementioned countries. On the whole, the higher education systems of these countries possess higher levels of autonomy and thus, they accomodate administration committees. These administration committees follow a participative management styles and encompass experts from a wide range of fields. The appointment for administrative positions involves a merit based selection and support process. It is crucial to follow a merit based selection process for administrative positions while encouraging a more autonomous higher education system by enabling the participation of experts from a wide range of fields especially for the benefit of Turkey.
2Marmara Üniversitesi, Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı
Yükseköğretim sistemlerinin kalite sıralaması bazı organizasyonlar tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu sıralamalarda üstlerde olan ülkelerin bazı üniversitelerinin de dünya üniversiteler sıralamasında iyi yerlerde olduğu görülmektedir. Bu durum iyi bir sistem içindeki üniversitelerin başarı gösterdiğini göstermektedir. Bu nedenle yükseköğretim sistem değerlendirmelerinde üstlerde olan ülkelerin sistemlerinin incelenmesi ve dersler çıkarılması önemlidir. Yükseköğretim sistem sıralamasında Amerika, İngiltere, Kanada ve Hollanda’nın ilk 10’da olduğu görülmektedir. Bu ülkelerin yükseköğretim sistemlerinin incelenmesi örnek alınabilinecek yönlerinin olması nedeniyle bu araştırmanın da amacını oluşturmaktadır. Sonuç olarak bu ülkelerin yükseköğretim sistemlerinde özerkliklerinin yüksek olduğu, üniversitelerinin tüm yönetim süreçlerinde karar veren yönetim kurulları olduğu ve bu yönetim kurullarının daha gelişmiş ve başarılı bir üniversite için geniş ve çeşitli alanlardan üyelerinin olduğu görülmüştür. Ayrıca yönetim noktalarına liyakatli kişilerin belirlenmesini ve atanmasını destekleyen bir süreç anlayışında oldukları da görülmektedir. Türkiye yükseköğretim sisteminin de daha özerk, geniş katılımlı ve liyakat tabanlı bir usul benimsenmesinin ülke yararına olacağı düşünülmektedir.