Abstract
The aim of this study was to review the research which focused on ‘Teaching Practicum’ systematically. 47 papers were evaluated in order to answer the questions designed in terms of the rules of systematic review. These studies analyzed according to their aims, designs, sampling, results and recommendations and was given suggestions. It was seen that most these studies conducted with pre-service teachers. It was also found that studies were designed according to qualitative and quantitative approaches. The results gathered from studies suggested that there should be various topics in the area of ‘Teaching Practicum’ to be investigated. Consequently, this study designed as systematic review and aimed to contribute the future studies and to shape the aims of the studies which will investigate topics about ‘Teaching Practicum’.
Bu araştırmanın amacı ‘Öğretmenlik Uygulaması’ dersi ile ilgili yapılmış araştırmaların sistematik derlemesini yapmaktır. Sistematik derleme kurallarına uygun olarak oluşturulan sorulara cevap aranırken belirlenen 47 makale değerlendirilmiştir. Bu makaleler amaçlarına, desenlerine, çalışma gruplarına, sonuçlarına ve önerilerine göre analiz edilmiş ve bir çıkarıma ulaşılmıştır. Derlenen makalelerin çoğunda öğretmen adayları ile çalışıldığı görülmektedir. Çalışmaların ağırlıklı olarak nicel ve nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak desenlendirildiği de ortaya çıkmıştır. Araştırmalaerdan elde edilen sonuçlar, ‘Öğretmenlik Uygulaması’ dersi ile ilgili çalışılacak birçok konunun olduğunu gözler önüne sermiştir. Sonuç olarak, sistematik derlemeye göre yapılandırılan bu çalışma, ‘Öğretmenlik Uygulaması’ dersi ile ilgili yapılacak çalışmalara katkı olmayı amaçlayarak bundan sonra yapılacak çalışmalara yön vermeye çalışmıştır.