ISSN: 2564-7431
Okuma Çemberi Yönteminin Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Okuma- Anlama Becerilerine Etkisinin İncelenmesi
1
2
3
Yıldız Journal of Educational Research 2017; 2(2): 1-14 DOI: 10.51280/yjer.2017.010
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

The purpose of this research was to determine the effect of literature circle method on the reading comprehension skills of seventh-grade students in secondary school. The study group of the research consists of seventh - grade middle school students in Istanbul, in the academic year of 2016 - 2017. The sample of the study is a total of 52 students in the experimental and control groups. 26 of these students are in the experiment and 26 of them are in the control group. The implementation lasted 6 weeks. In the experimental group literature circle group exercises were implemented in Turkish class hours and in the control group individual reading study was implemented. According to pre-test and post-test results, the reading comprehension of the students in the experimental group increased significantly compared to those in the control group.


Okuma Çemberi Yönteminin Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Okuma- Anlama Becerilerine Etkisinin İncelenmesi
1Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı
2Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı
3Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı
Yıldız Journal of Educational Research 2017; 2(2): 1-14 DOI: 10.51280/yjer.2017.010

Bu araştırmanın amacı, okuma çemberi yönteminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul ili Ümraniye ilçesinde 2016 - 2017 eğitim - öğretim yılında öğrenim görmekte olan ortaokul yedinci sınıf öğrencileri oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, deney ve kontrol grubunda bulunan toplam 52 öğrenciden ibarettir. Bu öğrencilerin 26’sı deney, 26’sı ise kontrol grubundadır. Uygulama 6 hafta sürmüştür. Deney grubunda Türkçe ders saatlerinde okuma çemberi grup çalışmaları yürütülmüş, kontrol grubunda ise bireysel kitap okuma çalışması sürdürülmüştür. Ön - test ve son - test uygulama sonuçlarına göre deney grubunda okuduğunu anlama becerisi, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde artış göstermiştir.