ISSN: 2564-7431
Ahlaki Kayıtsızlık Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması*
1
2
Yıldız Journal of Educational Research 2017; 2(2): 1-25 DOI: 10.51280/yjer.2017.012
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

The aim of this research is to examine psychometric properties of the Turkish form of Moral Disengagement Scale developed by Albert Bandura and his friends. The scale measures disengagement from the morally accepted behaviors. High scores from the scale show the high level of moral disengagement. The scale was developed based on the moral disengagement theory and theory is grounded on the eight socio-cognitive mechanisms which makes moral disengagement possible. The sample consisted of high school students from variety of schools in İstanbul. Social Likeness Scale, Dark Triad Scale, KA-Si Empathic Tendency Scale, Anomalous Behavior Scale, Student Alienation Scale, Basic Empathy Scale and Inventory of Cognitions Related Bullying were used as data collection instruments. Lisrel program was used in confirmatory factor analysis of Moral Disengagement Scale. It is concluded that Moral Disengagement Scale can be used in order to measure moral disengagement tendency of high school students with 32 items on 3 point Likert scale as it is in the original form.


Ahlaki Kayıtsızlık Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
1Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Programları ve Öğretim Programı
2Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalı
Yıldız Journal of Educational Research 2017; 2(2): 1-25 DOI: 10.51280/yjer.2017.012

Bu araştırma, Albert Bandura ve arkadaşları tarafından geliştirilen Ahlaki Kayıtsızlık Ölçeği’nin (Moral Disengagement Scale) Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ölçek kişilerin ahlaki olarak kabul edilen davranışlara kayıtsız kalma derecesini ölçmek için geliştirilmiştir. Ölçekten alınan yüksek puanlar ahlaki kayıtsızlık seviyesinin de yüksek olduğunu gösterir. Ölçeğin dayanak noktası, ahlaki kayıtsızlık kuramıdır. Bu kuram ahlaki olmayan davranışları meşrulaştırmayı mümkün kılan sekiz sosyo-bilişsel mekanizma olduğunu öne sürmektedir. Uyarlama sürecinde İstanbul’da çeşitli okul türlerinde ortaöğretime devam eden öğrencilerden veri sağlanmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak Sosyal Beğenirlik Ölçeği, Karanlık Üçlü Ölçeği, KA-Sİ Empatik Eğilim Ölçeği, Kuraldışı Davranış Ölçeği, Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği, Temel Empati Ölçeği ve Zorbalıkla İlgili Bilişler Ölçeği kullanılmıştır. Ahlaki Kayıtsızlık Ölçeği doğrulayıcı faktör analizi Lisrel programıyla yapılmıştır. Sonuç olarak Ahlaki Kayıtsızlık Ölçeği’nin orijinal formundaki gibi 32 maddeli ve üç dereceli Likert tipi bir araç olarak ortaöğretim öğrencilerinin ahlaki kayıtsızlık eğilimini ölçmede kullanılabileceği görülmüştür.