2
Abstract
This study aimed to determine primary and secondary school administrators' competencies of managing change and technological leadership capability. In this research, it was studied on the universe without taking samples. The study was conducted with 203 school administrators working in official primary schools and secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in the provinces of Manisa, districts of Şehzadeler and Yunusemre in 2017-2018 academic year. In the study, the obtained data was gathered with “Technological Leadership Competency Scale of Educational Administraters” and “Elementary School Administrators’ Managing Alteration Scales”, by using descriptive scanning model. According to the research results; school administrators' technological leadership competencies was seen at a level of “high rate”. When school administrators’ technological leadership competencies were examined in terms of sub-dimensions, it is seen the “digital age learning culture” is the highest and “the systematic development” is the lowest rate. School administrators' alteration management competency was seen at the level of “most”. As the school administrators’ alteration management competencies were examined in terms of sub-dimensions; it was seen the alteration assessment competency at school is the most sufficent and the alteration necessity determination competency at school is the least sufficent according to other dimensions. In terms of the seniority in management, there was seen a significant difference on the school administrators' alteration management competency sub–dimension "Alteration Necessity Determination at School". It has been found that there is a moderate and statistically significant relationship between the positive effects of school managers' ability to manage change and technological leadership competencies.
2Prof. Dr., Yıldız Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü
Bu çalışma ilk ve ortaokul okul yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlilikleri ile teknolojik liderlik yeterliliklerinin belirlenmesini amaçlamıştır. Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmeyip çalışma evreni üzerinde çalışılmıştır. Çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Manisa ili Şehzadeler ve Yunusemre merkez ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilk ve ortaokullarda görev yapmakta olan 203 okul yöneticisi ile gerçekleşmiştir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmış olup elde edilen veriler; “Eğitim Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlikleri Ölçeği” ve “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; okul yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterliklerinin "büyük oranda" düzeyinde olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlikleri alt boyutlar açısından incelendiğinde; dijital çağ öğrenme kültürünün diğer boyutlara göre en fazla yeterli olduğu, sistematik gelişimin ise en az yeterli boyut olduğu görülmektedir. Okul yöneticilerinin değişim yönetimi yeterliklerinin "pek çok" düzeyinde olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin değişimi yönetme yeterlikleri alt boyutlar açısından incelendiğinde; okulda değişimi değerlendirme yeterliliklerinin diğer boyutlara göre en fazla yeterli olduğu, okulda değişim ihtiyacını belirleme yeterlilikleri ise en az yeterli boyut olduğu görülmektedir. Okul yöneticilerinin değişim yönetimi yeterlik alt boyutlarından “okulda değişim ihtiyacını belirleme” boyutunda yöneticilik kıdeminde anlamlı bir farklılaşma görülmüştür. Okul yöneticilerinin değişimi yönetme ve teknolojik liderlik yeterlikleri arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir.