2
Abstract
Primary aim of this thesis is investigating expectations from primary school teachers. Research consists of stakeholders in school system such as, school administrators, parents, students and primary school teachers. School administrators, parents and students were asked what they expect from primary school teachers as well as what teachers expect from themselves and which expectations are proving hard to match from their view. Study group in this research is comprise of 17 school administrators, 60 teachers, 405 parents and 446 students who volunteered and are in 7 different districts in Istanbul during 2016-2017 school year.7 schools took part in this research 4 of which are public schools. Research is done with interview forms and data from this forms is analysed with using qualitative analysis method as thematic analysys. School administrators, parents and students defined their expectations from school teachers. School teachers explained their expectations are similar to that of other stakeholders’ however, they shared their views on the subject why they cannot match the expectations. Stakeholders in this research concurred on the subjects of positive role model characteristic, academic success, stakeholder communitation and cooperation, class management – discipline. After analysing the data from research, the most important expectation from a primary school teacher is understood to be Positive Role Model Characteristic.
2Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı
Bu çalışmanın temel amacı, ilkokullarda çalışan sınıf öğretmenlerine dair beklentilerin incelenmesidir. Araştırmada okul idarecileri, veli ve öğrenciler, sınıf öğretmenlerinden beklentilerini dile getirmiş; sınıf öğretmenleri ise hem kendilerine dair mesleki beklentilerini hem de neleri karşılamakta zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde, birbirinden farklı 7 ilçede bulunan okullarda görev yapan ve bu araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 17 okul idarecisi, 60 öğretmen ile yine aynı okullara bağlı 405 veli ve 446 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Çalışılan okullardan 4’ü resmi, 3’ü özel okuldur. Sınıf öğretmenlerine dair beklentilerinin neler olduğunu belirlemek amacıyla görüşme formları kullanılmış, elde edilen veriler, nitel içerik analizi ile çözümlenerek temalaştırılmıştır. Araştırmaya katılan okul idarecileri, veli, öğrenci ve sınıf öğretmenlerinin, Olumlu Rol Model Özellikleri Sergileme, Akademik Başarı, Paydaşlarla İletişim ve İşbirliği Kurma, Öğrenciye Sevgi ve İlgi Gösterme, Öğrencide Olumlu Karakter Gelişimi, Sınıf Yönetimi – Disiplin temalarını ortak bir dille ifade ettikleri görülmüştür. Araştırmanın bulguları değerlendirildiğinde sınıf öğretmenlerine dair en yüksek beklentinin Olumlu Rol Model Özellikleri Sergileme beklentisi olduğu anlaşılmıştır.