ISSN: 2564-7431
1
2
Yıldız Journal of Educational Research 2018; 2(3): 76-98 DOI: 10.51280/yjer.2018.010
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

In university-school partnerships, universities and schools which can come together for many different purposes, decide to work together as equal partners, often share physical resources and budget, and take decisions about human resources and management jointly. Official agreements or protocols specifying the objectives and the status of the start-up process are characteristics of these partnerships. The purpose of this study, which was conducted with the stakeholders -teachers, candidate teachers, lecturers and executives- of a partnership of a foundation university with a state secondary school and a foundation secondary school, is to analyze the professional development of both in-service and candidate teachers in depth and detailed. According to the findings of the study carried out using the phenomenology research design, 41 participants from 4 different groups which are teachers, candidate teachers, faculty members and administrators, noted that the university-school partnership model contributed considerably to the professional development of candidate teachers. While a small number of participants indicated positive contributions of university-school partnership on in-service teachers’ professional development, there are opinions such as this is not the aim of the partnership or there is no systematic situation. As a result of the study, recommendations were written in order to provide the contribution of the university-school partnerships to teacher professional development.


Bir Öğretmen Mesleki Gelişim Modeli: Üniversite-Okul Ortaklığı
1Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
2Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı
Yıldız Journal of Educational Research 2018; 2(3): 76-98 DOI: 10.51280/yjer.2018.010

Üniversite-okul ortaklıklarında pek çok farklı amaç için bir araya gelebilen üniversite ve okullar eşit ortaklar olarak birlikte çalışmak için karar vermekte, çoğunlukla fiziksel kaynakları ve bütçeyi paylaşmakta, insan kaynakları ve yönetim ile ilgili kararları ortaklaşa almaktadır. Hedefleri ve başlangıç sürecindeki durumları belirten resmi sözleşme veya protokoller, bu ortaklıkların karakteristik özelliklerindendir. Bu çalışmada bir vakıf üniversitesi ile bir devlet ortaokulu ve bir vakıf ortaokulunun birlikteliğinden oluşan üniversite-okul ortaklığı modeli yapısı içerisinde yer almakta olan hem hizmet-içi, hem de aday öğretmenlerin mesleki gelişim olgusunun derinlemesine ve detaylı olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Fenomenoloji araştırma deseni kullanılarak yürütülen çalışmanın bulgularına göre öğretmen, aday öğretmen, öğretim elemanı ve yönetici konumundaki 4 farklı gruptan 41 katılımcı, üniversite-okul ortaklığı modelinin aday öğretmenlerin mesleki gelişimine oldukça önemli katkılarda bulunduğuna dikkat çekerken, hizmet-içi öğretmen mesleki gelişimine katkısı noktasında az sayıda olumlu görüş ile beraber sınırlı kaldığı, ortaklıktan amaçlananın bu olmadığı, henüz sistemli bir durumun söz konusu olmadığı gibi görüşler yer almaktadır. Çalışmanın sonucunda üniversite-okul ortaklıklarının öğretmen mesleki gelişimine katkısının geliştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.