ISSN: 2564-7431
1
Yıldız Journal of Educational Research 2019; 2(4): 1-35 DOI: 10.51280/yjer.2019.007
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

In this study, it was investigated the effect of different extracurricular learning environments on students' attitudes and interest in Science Course. The sample of the study consisted of 4 students (2 girls, 2 boys). The data in the study were obtained in the 2016-2017 academic year. Qualitative research method was used in this study. Data obtained from the study were acquired by asking open-ended questions and making semi-structured interviews. 7 open-ended questions were asked before and after the event. Students in the study; 7 open-ended questions were asked to 20 students who were considered to have a negative attitude towards the Science course from all 6th grades in the school and 4 students were selected among them considering the answers given. With these 4 students, various activities were carried out by going to an extracurricular learning environment every fifteen days. After all the activities, The data were collected by resquestioning the open ended questions which were asked at the first step and by having semi structured interviews. The collected data were commented via content analysis method. As a result of the study, it was proved that the students who had a negative attitude towards science lesson began to have positive attitude towards the lesson. The students started to make meaningful relations between science lessons and daily life and to do homeworks, researches, experiments and various activities outside of the school. What is more, students who did not like doing homework started to like doing homework after the events. Science course will contribute to their future in a positive way. Students have explained that Science is fun.


Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Karşı İlgi ve Tutumlarına Etkisi
1
Yıldız Journal of Educational Research 2019; 2(4): 1-35 DOI: 10.51280/yjer.2019.007

Bu çalışma ile okul dışı öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin Fen Bilimleri dersine karşı ilgi ve tutumlarına etkisi incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini 4 öğrenci (2 kız, 2 erkek) oluşturmaktadır. Çalışmadaki veriler 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında elde edilmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi, olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışmada veriler, açık uçlu sorular sorularak ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak elde edilmiştir. Açık uçlu sorulardan 7 tanesi çalışmanın başlangıcında ve çalışmanın sonunda sorulmuştur. Çalışmada yer alan öğrenciler; okulda bulunan tüm 6.Sınıflardan Fen Bilimleri dersine karşı olumsuz tutuma sahip olduğu düşünülen 20 öğrenciye, 7 açıkuçlu soru sorulmuş ve verilen cevaplar dikkate alınarak, bunlar arasından 4 öğrenci seçilmiştir. Bu 4 öğrenci ile on beş günde bir okul dışı öğrenme ortamı ziyaret edilerek çeşitli etkinlikler yapılmıştır. Tüm gezilerden sonra çalışmanın başında sorulan açık uçlu sorular tekrar sorularak ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak tüm veriler toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle incelenerek yorumlanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda Fen Bilimleri dersine karşı olumsuz tutuma sahip ve Fen Bilimleri dersini sevmeyen öğrencilerin, Fen Bilimleri dersine karşı olumlu tutum geliştirdiği ve artık dersi sevdiği ortaya çıkmıştır. Öğrenciler Fen Bilimleri dersi ile günlük hayat arasında anlamlı ilişkiler kurmaya, okul dışında da Fen Bilimleri dersi ile ilgili ödevler, araştırmalar, deneyler ve çeşitli etkinlikler yapmaya başlamıştır. Ayrıca etkinliklerden önce Fen Bilimleri dersinden ödev yapmayı sevmeyen öğrenciler, ödev yapmayı sevmeye başlamıştır. Fen Bilimleri dersinin geleceklerine olumlu yönde katkı sağlayacağını belirtmişlerdir. Öğrenciler Fen Bilimleri dersinin eğlenceli olduğunu düşündüklerini açıklamışlardır.