ISSN: 2564-7431
1
Yıldız Journal of Educational Research 2019; 2(4): 67-83 DOI: 10.51280/yjer.2019.009
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

The aim of this study is to examine the value perceptions of the students of education faculties and engineering faculties in terms of different demographic variables. The research is designed in relational design. 212 students selected by simple random sampling method participated in the study. t-test and One Way ANOVA analyzes were conducted to determine whether students' perceptions of value differed according to demographic characteristics. According to the findings of the study, there is a significant difference between female and male in favor of female in traditionalism and hedonism values. According to another finding, there is a significant difference in favor of the faculty of education between the arithmetic averages of the groups in tradition and compliance.


Üniversite Öğrencilerinin Değer Algılarının İncelenmesi
1Afyon Kocatepe Üniversitesi
Yıldız Journal of Educational Research 2019; 2(4): 67-83 DOI: 10.51280/yjer.2019.009

Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi ve mühendislik fakültesi öğrencilerinin değer algılarını farklı demografik değişkenler açısından incelemektir. Araştırma ilişkisel desende tasarlanmıştır. Araştırmaya basit tesadüfî örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 212 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin değer algılarının demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için t-testi ve One Way ANOVA analizleri yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre geleneksellik ve hazcılık değerlerinde kadınların ve erkeklerin arasında kadınların lehine anlamlı bir farklılık vardır. Bir diğer bulguya göre geleneksellik ve uyma alt boyutunda grupların aritmetik ortalamaları arasında eğitim fakültesi lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır.