ISSN: 2564-7431
1
2
Yıldız Journal of Educational Research 2020; 1(5): 1-26 DOI: 10.51280/yjer.2020.001
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

Nowadays, digital literacy skills have become necessary for all individuals, as digital technologies affect all areas of life intensely. Especially individuals aged 45-50 and over, born at a time when digital technologies were not widespread, are more disadvantaged than other age groups today. This study aimed to determine the digital literacy needs of individuals in this age group to contribute to design digital literacy education programs for them. The research data were collected from 239 volunteer participants in the study through face-to-face interviews with a questionnaire developed by the researchers. The participants' need for help while using the Internet, their purpose of using the Internet, and their willingness to improve their digital skills were analyzed according to 35-49, 50-64 and 65+ age groups. Percentage, frequency and chi- square statistics were used to analyze the data. The study‟s findings show that 39.5% of the participants aged 65 and over, 28% of the participants in the 50-64 age group, 17.5% of the participants in the 35-49 age group receive help while using the Internet. Besides, it was found that the desire to take training to develop digital skills was 57.3% in the 35-49 age group, 41.5% in the 50-64 age group and 37.2% in the 65+ age group. These findings reveal that the educational demands of adults in these age groups for the development of digital skills is a need to be taken into account.


Orta Yaş ve Üstü Yetişkinlerin Günlük Yaşamda İnternet Kullanma Durumlarının İncelenmesi
1Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
2Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Yıldız Journal of Educational Research 2020; 1(5): 1-26 DOI: 10.51280/yjer.2020.001

Dijital teknolojilerin hayatın her alanını yoğun bir biçimde etkilemesi neticesinde dijital okuryazarlık becerileri tüm bireyler için günümüzde gerekli hale gelmiştir. Özellikle dijital teknolojilerin yaygın olmadığı bir zamanda dünyaya gelmiş olan 45-50 yaş ve üstü bireyler günümüzde diğer yaş gruplarına göre daha dezavantajlı durumdadırlar. Bu araştırmada bu yaş grubu bireylerin dijital okuryazarlığa yönelik ihtiyaçları tespit edilerek, dijital okuryazarlık becerilerini geliştirmeye yönelik eğitimlerin nasıl tasarlanması gerektiğine ışık tutulacağı düşünülmektedir. Araştırma verileri gönüllülük usulü ile araştırmaya katılan 239 bireyden yüzyüze görüşme ile birebir araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ile toplanmıştır. Veriler toplanarak orta yaş ve üstü bireylerin günlük yaşamda İnternet‟i kullanırken yardım alma durumları, İnternet kullanım amaçları ve dijital becerilerini geliştirmeye yönelik istekleri 35-49, 50-64 ve 65+ yaş gruplarına göre karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, frekans ve ki-kare istatistiklerinden yararlanılmıştır. Araştırmada 65 yaş ve üstündeki katılımcıların %39,5‟inin, 50-64 yaş grubundaki katılımcıların %28‟inin, 35-49 yaş grubundaki katılımcıların %17,5‟inin İnternet‟i kullanırken yardım aldıkları, bu becerilerini geliştirmek için kursa katılma isteğinin 35-49 yaş grubunda %57,3, 50-64 yaş grubunda %41,5, 65 yaş ve üstünde %37,2 olduğu bulunmuştur. Bu bulgular bu yaş gruplarındaki yetişkinlerin dijital becerilerin geliştirilmesine yönelik eğitim taleplerinin dikkate alınması gereken bir ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır.