ISSN: 2564-7431
1
Yıldız Journal of Educational Research 2020; 1(5): 89-118 DOI: 10.51280/yjer.2020.004
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

The aim of this study is to determine the participation levels of parents whose children attend basic education according to the opinions of parents and teachers. In order for the child to achieve the desired success in his education, first of all, school-family cooperation is required. Families cannot educate their children properly without the help of schools and schools without cooperation with families. The research is in a descriptive research model. The population of the research consists of 4826 teachers working in primary and secondary public schools in Bağcılar, Başakşehir and Esenler districts of Istanbul during the 2018-2019 academic year, and parents whose children receive education in these schools. The sample consists of 151 teachers and 129 parents who voluntarily participated in the study. In collecting data, parents and teachers' demographic information was questioned in the first parts of parent and teacher scales. In the second part, Epstein's (1989) Family's Participation in Education Scale, which consists of 42 items and sub-dimensions of parenting, communication, volunteering, learning at home, and decision making, were used to apply to parents and teachers.The findings obtained from the responses of teachers and parents in the study were analyzed using the SPSS program. Frequency, percentage, standard deviation and arithmetic mean values were found for the data. In the evaluation of quantitative data, t-test, One-Way Anova Analysis and Post-Hoc Scheffe tests to determine the source of the difference were used to determine whether there was a significant difference between them. According to the findings obtained; Parents' participation in education was found to be moderate according to the opinions of teachers and parents.


Öğretmen ve Veli Görüşlerine Göre Ailenin Eğitime Katılımı
1
Yıldız Journal of Educational Research 2020; 1(5): 89-118 DOI: 10.51280/yjer.2020.004

Bu çalışmanın amacı, çocukları temel eğitime devam eden ebeveynlerin eğitim sürecine katılım düzeylerini ebeveynlerin ve öğretmenlerin görüşlerine göre belirlemektir. Çocuğun eğitiminde istenen başarıya ulaşması için, öncelikle okul-aile işbirliği gereklidir. Aileler çocuklarını okulların yardımı olmadan, okullar da aileler ile işbirliği yapmadan öğrencilerini gerektiği şekilde eğitemezler. Araştırma tanımlayıcı araştırma modelindedir. Araştırmanın evreni 2018-2019 eğitim-öğretim döneminde İstanbul’un Bağcılar, Başakşehir, Esenler ilçelerindeki ilk ve orta düzeydeki devlet okullarında görev yapmakta olan 4826 öğretmenden ve bu okullarda çocuğu öğrenim gören velilerden oluşmaktadır. Örneklemi ise araştırmaya gönüllü olarak katılım gösteren 151 öğretmen ve 129 ebeveyn oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında veli ve öğretmen ölçeklerinin ilk kısımlarında veli ve öğretmenlerin kendi demografik bilgileri sorgulanmıştır. İkinci kısımda ise velilere ve öğretmenlere uygulamak üzere 42 madde ve ebeveynlik, iletişim kurma, gönüllülük, evde öğrenme, karar verme alt boyutlarından oluşan Epstein’ın (1989) Ailenin Eğitime Katılım Ölçeği kullanılmıştır.Araştırmada öğretmenlerin ve velilerin cevaplarından elde edilen bulgular SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilere ilişkin frekans, yüzde, standart sapma ve aritmetik ortalama değerleri bulunmuştur. Nicel verilerin değerlendirilmesinde aralarında anlamlı farklılığın olup olmadığını belirleyebilmek için t-testi, One-Way Anova analizi ve farklılığın kaynağını tespit etmek için Post-Hoc Scheffe testleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; ailelerin eğitime katılımı öğretmen ve velilerin görüşlerine göre orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.