ISSN: 2564-7431
1
Yıldız Journal of Educational Research 2020; 1(5): 119-140 DOI: 10.51280/yjer.2020.005
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

The aim of this study was to investigate the validity and reliability of the Turkish form of the Revised Anxiety Scale in 4-6 year old preschool children. The participants of the study consisted of 308 children from kindergartens and preschool classes of elementary schools located in districts of İzmir. The Revised Anxiety Scale for Preschool, the Social Competence and Behavior Evaluation -30, the Social Adaptation and Skills Scale, and the Preschool Problem Behavior Scale were used to collect data. The scales were applied to the mothers of the children. In the construct validity study, the alternative models’ approach was used for confirmatory factor analysis. The results showed that the first level model of confirmatory factor analysis of the scale provided the best fit. The item analysis of the scale was adequate. It was found that there was internal consistency for the four factors and the overall level of anxiety. As a result of the study, it was found that the Turkish form of the Revised Anxiety Scale for Preschool is a valid and reliable measurement instrument that can be used in preschool education. In preschool education, the scale can be used to determine the causes of students' anxiety and to evaluate the effectiveness of educational programs.


4-6 Yaş Arası Okul Öncesi Çocuklar İçin Yeniden Düzenlenen Kaygı Ölçeğinin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
1Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Yıldız Journal of Educational Research 2020; 1(5): 119-140 DOI: 10.51280/yjer.2020.005

Bu araştırmanın amacı Yeniden Düzenlenen Okul Öncesi Kaygı Ölçeğinin Türkçe formunun 4-6 yaşındaki çocuklarda geçerlik ve güvenirliğini incelemektedir. Araştırmanın katılımcılarını İzmir’in ilçelerinde bulunan bağımsız anaokullarında ve ilköğretim okullarının anasınıflarında eğitim görmekte olan 308 çocuk oluşturmuştur. Araştırmada Yeniden Düzenlenen Okul Öncesi Kaygı Ölçeği, Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30, Sosyal Uyum ve Beceri ölçeğiyle Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği veri toplama amacıyla kullanılmıştır. Ölçekler çocukların annelerine uygulanmıştır. Yapı geçerliği çalışmasında doğrulayıcı faktör analizinde alternatif modeller yaklaşımı kullanılmıştır. Sonuçlar ölçeğin birinci düzeyde doğrulayıcı faktör analizi modelinin en iyi uyumu sağladığını göstermiştir. Ölçeğin madde analizleri yeterli düzeydir. Dört faktör ve genel kaygı düzeyini gösteren toplam için yeterli düzeyde iç tutarlılık olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda Yeniden Düzenlenen Okul Öncesi Kaygı Ölçeğinin Türkçe formunun okul öncesi eğitimde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğuna ulaşılmıştır. Okul öncesi eğitimde öğrencilerin kaygılarının kaynaklarını belirleme ve eğitsel programların etkililiğini değerlendirmede ölçek kullanılabilecek yeterliliktedir.