Abstract
The main purpose of this study is to compare the teachers’working at secondary public and private schools emotional labor and perceived organizational support levels. The universe of this study which has a descriptive quality in a relational screening model was composed of 698 teachers working at public and private secondary schools of Ministry of National Education at Gaziantep during the 2018-2019 academic year. “Emotional Labor for Teachers Scale” and “Perceived Organizational Support Scale” were performed in the study. The data was processed using SPSS for Windows software package. According to the findings of the study, total emotional labor, sub-dimensions of emotional labor and perceived organizational support levels of public and private school teachers vary according to the type of school. The teachers’working at public schools mean score of total emotional labor, sub-dimensions of emotional labor and perceived organizational support levels were found to be lower than the mean scores of teachers at private schools. Also, there are moderate and high correlations between the sub-dimensions of emotional labor and perceived organizational support. Besides, regression analysis results have indicated that organizational support level have moderate and weak impacts on sub-dimensions of emotional labor.
Bu çalışmanın temel amacı, devlet ve özel okullarda çalışan ortaokul öğretmenlerinin duygusal emek ve algıladıkları örgütsel destek düzeylerini karşılaştırmaktır. Betimsel nitelikteki ilişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gaziantep ili Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve devlet ortaokullarında görev yapan 698 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada “Öğretmenlerde Duygusal İşçilik Ölçeği” ve “Örgütsel Destek Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS for Windows paket programı programıyla analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, okul türü devlet ve özel okul öğretmenlerinin toplam duygusal emek, duygusal emek alt boyut düzeyleri ve örgütsel destek algısını farklılaştırmaktadır. Buna göre, devlet okullarında çalışan öğretmenlerin toplam duygusal emek, duygusal emek alt boyut ve örgütsel destek algı düzeylerinin ortalamaları özel okulda çalışan öğretmenlerin ortalamalarına göre daha düşük seviyede olduğu görülmüştür. Ayrıca duygusal emek alt boyutları ile örgütsel destek algısı arasında orta ve yüksek düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Bunun yanında, örgütsel destek algı düzeyi puanlarının açıklayıcılık gücü duygusal emeğin alt boyutları üzerinde düşük ve orta düzeyde etkilere sahiptir.