2
Abstract
Instructional technology specialists have been appointed with changing titles in public schools in Turkey by MoNE since 1980‟s to carry out activities for integration of Information and Communication tools into the learning and teaching environment. However, they have been employed in private schools in Turkey by the institutions themselves. The aim of this research is to examine the relation of educational background and professional experiences of these experts with the field of instructional technology, to specify their tasks and to examine whether their tasks are in line with fields they were trained in. In the study, data were collected using the complementary mixed method from 40 different instructional technologists, voluntarily participating in the study, working in private schools in Istanbul. The results show that 77.5% of the participants have a bachelor's or master's degree in the field of CEIT / Educational Technologies, and that they have titles in parallel with their duties. In addition, it was concluded that the participants mostly do tasks such as technology integration planning and teacher training, while technical duties are done by fewer instructional technology specialist.
2Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Bilgi ve İletişim Teknolojisi araçlarının öğrenme ve öğretme ortamına entegre edilmesine yönelik faaliyetleri yürütmek üzere 1980‟li yıllardan itibaren Türkiye‟deki resmi okullarda çeşitli unvanlar altında öğretim teknologları MEB tarafından istihdam edilmektedir. Türkiye‟deki özel okullar ise resmi okullardan farklı olarak bu kişileri kendi bünyelerinde istihdam etmektedir. Bu araştırmanın amacı, özel okullarda öğretim teknologu olarak istihdam edilen uzmanların eğitim özgeçmişlerinin ve mesleki deneyimlerinin öğretim teknolojileri alanı ile ilgili olup olmadığı; üstlendikleri görevlerin neler olduğu ve görevlerinin eğitim aldıkları alan ile paralellik gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Araştırmada, İstanbul‟da özel okullarda çalışan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 40 farklı öğretim teknoloğundan tamamlayıcı karma yöntem ile veri toplanmıştır. Elde edilen sonuçlar katılımcıların %77,5‟inin BÖTE/Eğitim Teknolojileri alanından bir lisans veya yüksek lisans bölümünden mezun olduğunu, yaptıkları görevlerle paralel unvanlar taşıdıklarını göstermektedir. Ayrıca katılımcıların çoğunlukla teknoloji entegrasyonuna yönelik planlama ve öğretmen eğitimleri gibi görevler yaptığı, teknik işlerin ise daha azı tarafından yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır.