ISSN: 2564-7431
1
Yıldız Journal of Educational Research 2017; 1(2): 1-23 DOI: 10.51280/yjer.2017.002
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

The aim of this research is to determine the relation between the handling levels of foreign language anxiety and emotional intelligence levels of secondary school students. This study is a descriptive and quantitative research in survey model. The participants of the research consist of 500 students studying at a secondary school in a city centre in the Western Black Sea Region, Turkey. As the data collection instrument, Foreign Language Learning Anxiety Scale and Bar-On Emotional Quotient Inventory: Youth Version developed by Bar-On and Parker were used. At the end of the research, it was understood that there is a positive and medium-level relation between the level of handling foreign language anxiety and emotional intelligence level of secondary school students. On the other hand, there are low and medium-level relations between the sub-factors of foreign language anxiety and emotional intelligence. In addition, there are significant differences according to gender and grade level in some of the sub-factors of foreign language anxiety and emotional intelligence.


Ortaokul Öğrencilerinin Yabancı Dil Kaygıları ile Duygusal Zekâ Becerileri Arasındaki İlişki
1
Yıldız Journal of Educational Research 2017; 1(2): 1-23 DOI: 10.51280/yjer.2017.002

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerin yabancı dil kaygısıyla başa çıkma düzeyleri ile duygusal zekâ becerileri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu araştırma tarama modelinde yürütülen betimsel ve nicel bir araştırmadır. Araştırmadaki katılımcılar, Batı Karadeniz’de bir il merkezinde bulunan bir ortaokulda öğrenim gören 205 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada “Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Ölçeği” ve Bar-On ve Parker tarafından geliştirilen “Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin yabancı dil kaygılarıyla başa çıkma düzeyleri ile duygusal zekâ becerileri arasında, orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, yabancı dil kaygısının alt boyutları ile duygusal zekânın alt boyutları arasında da orta ve düşük düzeyde ilişkiler bulunmuştur. Bunun yanında yabancı dil kaygı becerileri ve duygusal zekâ becerilerinin bazı alt boyutlarında cinsiyet ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılaşma olduğu da belirlenmiştir.